8 Ağustos 2012 Çarşamba

Rectify Master Katana, Little Bone & BUZZ Killer İncelemesi

Rectify Master Katana ve Little Bone


Gitar yapımı ve tamirleri/restorasyonları ile uğraşan herkes benimle hemfikir olacaktır ki tesviye işlemleri, eliniz pratik kazanmış olsa bile, zaman alan ve hamaliyesi bol olan süreçlerdir. Zira Şekil 1(a)’daki gibi uygun şekilde hazırlanmış ve perdeleri çakılmış gitarın perdelerini Şekil 1(b) veya Şekil 1(c)’deki gibi tesviye ederek tüm perdeleri bir hizaya getirirsiniz. Ancak telleri takıp, sapı tel gerilimine maruz bıraktıktan sonra tuşe üzerindeki perdeler eş bir yapı göstermeksizin tepkiler verir genellikle ve Şekil 1(d)’deki gibi bir netice ortaya çıkar. Neticede epey sıkıntı çıkar ortaya ve siz de bu sorunları giderecek, tel gerilimi altında defalarca tel gevşetip germeli, zımparalamalı filan, bana uğraşırken karın ağrısı gibi gelen bir dizi operasyon içinde bulursunuz kendinizi. Bu uluslararası soruna bir yanıt ta Japonya’dan geldi; “Rectify Master:Katana” serisi tesviye üniteleri. Bu üniteler üç farklı uzunlukta üretiliyor; bas gitar için uzun versiyon, standart versiyon ve bunların en kısası olan nanoKatana.



Sistemin getirdiği yenilik ve kolaylığın özü şu; dedik ya, normalde bu tesviye işlemlerini tel gerilimi altında yapamazsınız. Elbette Dan Erlewine’ın “Neck Jig” dediği büyük ve analog tesviye sistemine sahip değilseniz veya son yıllarda iyice popülerleşen “Plek” denen tesviye robotuna verecek yüz binlerce dolarınız yoksa. Bu sistemle arzu ettiğiniz tel gerilimi altında (kullanmak istediğiniz tel seti ve akord sistemi ile) ve istediğiniz “relief” (sap üzerinde, doğru bir çalım ve ton eldesi için oluşturulmuş kontrollü içbükeylik) seviyesinde tesviye yapabilmek Şekil 2(a)’da görüldüğü gibi, mümkün. 


Eğer evinizde perde değiştirebiliyorsanız veya en azından kendi tesviye işinizi kendiniz yapıyorsanız, ufak veya büyük bir gitar atölyesi sahibiyseniz bu cihaz size büyük bir kolaylık ve zaman kazandıracak. Eli alışık lütiyeler için sayılı dakikaya indirebilir. Dahası bu sistemle tesviye işlemi çok daha efektif bir şekilde yapılabildiğinden, geleneksel yöntemlerle daha uzun süreler ve defalar gerektiren perde aşındırma süreçleri oldukça azalıyor. Böylelikle perdeler ilk hallerine çok daha yakın kalıyor, perdelerin tekrardan şekillendirildiği süreçlerde de faydalı oluyor.


Gelelim Katana’nın ayrıntılarına... Cihaz aynı anda iki tel altına tesviye yapabilecek şekilde tasarlanmış. Perdelerin üzerine denk gelen tarafa bir zımpara yapıştırılacak durumda. Cihazın bir ucunda ise sapın içbükeyliğine göre ayar yapabilme imkanı tanıyan bir burgu başı bulunuyor. Basitçe bir sap çeliği (truss rod) mantığı gibi düşünebilirsiniz bu burgunun işlevini.





Ana tesviye işi için yapmanız gerekenler ise şöyle; önce setinizin içinden çıkan ve sap içbükeyliliğini belirlemekte kullanacağınız üç plastik parçayı belirli üç noktaya (ikisi tuşenin iki ucuna ve biri de 9.perdesine) konumlandırıyor ve cihazın burgu başını çevirerek tesviye yapacak yüzeyin, üç plastik parçaya da aynı anda temas etmesini sağlıyorsunuz. Bunu yaparak cihazın tesviye yüzeyi ile tuşenin bükümünü aynı yapmış oluyoruz. Akabinde set ile birlikte gelen iki minik silikon parça ile üst iki teli (telleri gevşetmeden veya çıkarmadan) biraz yükseltiyoruz ve eğimi sapınki ile aynı hale getirilmiş Katana ile, Şekil 2 (b)’deki gibi, nazikçe girişiyoruz. Sonrasında aynı işlemi en üst teli atlayarak tekrarlıyoruz, ta ki en alt iki tel bölgesi de tesviye oluncaya kadar. Bu işlem ile tesviye işlemi bitmiş oluyor ve perdelere tekrar şekil verme süreci başlıyor. Bu aşamanın kahramanı ise Rectify Master Little Bone isimli minik parçaları. Bunlar ergonomik tasarıma sahip, pirinçten yapılma ve perdeler ile temas eden (özel olarak açı verilmiş) bir yüzeyinde elmas aşındırıcı bulunan aletler. Minik fakat etkili. Düzgünce yeniden şekil vermeye hazırlanmış, uygun şekilde maskelenmiş perdelere bunlarla hafifçe girişiyoruz. İşimiz yine dakikalar içinde bitiyor. Sonrasında önce set ile gelen 3M sünger ve ardından parlatma pastasını uyguladıktan sonra pırıl pırıl ve bızlamasız, cızlamasız cillop perdeler karşınızda...


Nasılını görmek isterseniz http://youtu.be/6w89R2rXsuk adresinde Japonca bile olsa bir video mevcut. Bu LittleBone’ların icraatını izlemek için ise; http://youtu.be/5K7lPOBYKZY

Rectify Master BUZZ Killer


Rectify Master’ın görece daha büyük çaplı tesviye işlerinde ciddi fark ve kolaylık yaratan Katana’sını anlattık. Peki ya büyük çaplı tesviye işleri ile alakanız yoksa? Bu olaylarla bütün alakanız ufak ve bölgesel cızlamalarsa? Yani “elimde doğru dürüst bir gitar var ama sadece bir iki perdesinde cızlama var” diyor ve topyekün bir tesviyeye de ihtiyaç duymuyorsanız bu ürün size göre. Bu yenilikçi tasarıma sahip cihaz ile bölgesel tesviye işlerinizi büyük bir kolaylıkla halletmeniz mümkün. Üstelik teller takılı ve akord yerinde iken. Üstelik Katana gibi tel yükseltici parçalara bile gerek yok. Çalmayı bırakmanıza bile gerek yok. Tesviyenizi yapın, perdeleri yeniden şekillendirme işleminizi daha sonra da halledebilirsiniz isterseniz. Veya tel değiştirmeden az önce halledersiniz, telleri söktüğünüzde de Little Bone ile bölgesel düzeltmenizi yapar, temizce bu işin üstesinden gelmiş olursunuz.


Aletin kullanımı Katana ile çok yakın. Sadece büküm ayarlama burgusu cihazın ucunda değil, üstünde. Cihaz yine iki tel arasına yerleştiriliyor, sap bükümüne göre üstten ayarlama yapılıyor ki aşındırıcı yüzey ile tüm perdeler temas halinde olsun, sonrasında saniyeler içinde cızlamalara veda ediyorsunuz. Hepsi bu :)



Normalde en kolay haliyle bile onlarca dakika alabilen süreç, bu cihazla saniyelere inmiş vaziyette. İşe perdeleri yeniden şekillendirmeyi katsanız bile, geleneksel yöntemlerle çok daha ciddi vakit alabilen bu işlemler Rectify Master ürünleri ile hem kolaylaşıyor, böylelikle daha az ustalık gerektirmeye başlıyor, hem de vakitten yana büyük kazanç sağlıyor. Olmazsa olmaz bir cihaz değil elbette. Bunlar olmadan da yıllardır yapılan işlemler. Ancak atölyelere ve kendi işini kendi gören gitaristlere zaman, işgücü ve emek bakımından avantajlar sağlayacağı muhakkak. Son dönemde en sevdiğim lütiye alet edevatlarından.


Tarafımdan yazılmış olan bu içerik Sound Dergisindeki "Gitarizm" Köşesinde yayımlanmıştır. İzin alınmaksızın ve/veya "TAM" kaynak gösterilmeksizin alıntılanması, kopyalanması durumunda derginin yayımcı şirketi gerekli her türlü yasal yaptırımlara başvurmaya yetkilidir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder