9/08/2011

Uğur Darıveren Röportajı (2008)



Müzikal geçmişinden biraz bahsedelim istersen Uğur. Ne zaman ve ne şartlar altında, kimlerden etkilenerek gitar çalmaya başladın? Nasıl bir eğitim sürecin oldu, biraz bahset bakalım?

İlk gitarı elime aldığımda 13 yaşındaydım sanırım. Babamın bir arkadaşının gitarıydı. Gayet eski ve ilginç sesler çıkartan bir gitardı. Tahmin ettiğimden çok daha zor gelmişti çalması. İlk başlarda birilerinin yardımıyla ve kendi çabalarımla idare ettim. Daha sonradan ders alma ihtiyacı duyduğum noktada belli bir süre ders aldığım da oldu. Gitarist olarak ise Steve Vai, Frank Zappa, Joe Satriani, David Gilmour adları olmazsa olmazdı… Temellerde ise Iron Maiden ve Metallica var, herkes gibi :)

Son zamanlarda birkaç dikkat çekici gelişme oldu müzikal anlamda; birincisi Volume Dergisi’nden aldığın (Eylül 2007) “Virtüöz olma yolunda bir müzisyen” başlıklı yazı… Bu konuda neler söyleyeceksin?


Bunun haberini ilk aldığımda şaşırdım doğal olarak. Volume dergisi’nin Myspace köşesinde, her ay kendilerinin seçtiği birkaç müzisyen/grup hakkında yaptıkları yorumlar arasında benimle ilgili bir yazı da yer alıyordu ve oldukça da güzel şeyler söylemişlerdi hakkımda. Özellikle başlık çok şaşırtıcı. Virtüöz olmak bir yana dursun, olma yolunda ilerleyen birisi olarak görülmek bile gerçekten mutluluk verici. Bu tarz şeylerin insanı motive edici bir özelliğinin olduğuna inanıyorum.

Diğer ve bence en önemli olan gelişme ise dünyaca ünlü gitar virtüözü Steve Vai’in, senin evde çaldığın bir David L. Roth yorumunu (Shy Boy) şahsi youtube sayfasındaki favoriler kısmına eklemesi ki oradaki ilk ve tek Türk sensin. Oldukça onore edici olduğunu düşündüğüm bir durumdu bu. Sen neler düşünüyorsun bu konuda?

Kesinlikle onore edici bir olay bu ve yine motive edici özelliği oldukça yüksek. Youtube’daki bir ton Shyboy yorumu arasından oraya girebilmek benim için cidden onur verici bir şey.

Birkaç gün önce de Rob Balducci, kendi forumunda çalmış olduğun bir parçaya övgü dolu bir yorum yaptı…

Evet, üye olduğum forumlardan birinde her ay asılan alt yapılardan birine yaptığım doğaçlama temelli bir kayıt söz konusuydu. Rob Balducci’den de böyle bir yorum almak tabiki ayrıca onurlandırıcı.

Kendi şarkılarını dışarıdan bir gözle inceleyecek olursan nasıl bir değerlendirme, karakterizasyon yaparsın?

Yazdığım şeyler genel anlamda, melodik enstrumental rock olarak karakterize edilebilir. Bir çoğunun çıkış noktası olarak kendimi ve hissettiklerimi esas alıyorum doğal olarak. Bazı noktalar ise fikir kafamda, doğaçlarken kendiliğinden gelişiyor.



Profesyonel müzisyenlik adına rasyonel hedeflerin nelerdir?

Hiç bir şey için acele etmiyorum. Kat etmem gereken daha epey bir yol olduğunu düşünüyorum. Sadece müzikal anlamda değil hayat olarak da. Henüz yaşım oldukça genç. Tabiki bu işe kendini veren herkes gibi sahneler, turneler benimde hayallerimi süslüyor ama şu suralar kısa vadeli ve belirgin planlar yapmadım. Uzun vadede ise birtakım şeyler var ama zamanı gelinceye kadar saklı kalmalılar.

Birçok yabancı forumda ciddi anlamda dikkat topladın. Bunda hem genç yaşının hem de kaliteli gitaristliğinin etkisi var…
Estrağfurullah, kaliteli gitaristliğe daha çok var :) Kendimizce yapmaya çalıştık bir şeyler. Daha sonra bir şekilde vai.com, daveweiner.com ve johnpetrucci.com gibi forumlarda oldukça olumlu ve motive edici yorumlar geldi. Sonuçta insanların beğenisi bu yönde oldu.



Kendinde, bir müzisyen olarak en güçlü ve zayıf bulduğun yönler nelerdir?

Kendimle ilgili yorum yapmayı pek sevmem aslında, dinleyiciye bırakmayı daha doğru buluyorum genelde. Kendimde en zayıf olduğumu hissettiğim nokta olarak, çok sık olmasa da, kendimi müzikal açıdan tam anlamıyla ifade edemediğimi hissettiğim zamanlar oluyor, o anları örnek verebilirim. En güçlü olduğumu hissettiğim yönler ise... Hmm... Melodik ifadeler konusunda, cümleleme ve tuşe gibi konularda hiç de fena tınlamadığımı düşünüyorum. Ayrıca kompozisyon açısından da, kendi koşullarım göz önüne alındığında, oldukça iyi eleştiriler alıyorum genelde… 

 Uğur ve Guthrie Govan

Uğur Darıveren adı ile sahneye çıkma planları söz konusu mu? Böyle bir şeye hazırlandın mı veya hazırlanıyor musun?

Şu an için Uğur Darıveren Grup gibi bir proje ile sahneye çıkma planım yok. Bunun için erken. Tabi uzun vadede zamanın ne göstereceği belli olmaz. Onun dışında bir arkadaşımın cover grubunda gitarist olarak yer alıyorum. Yakın zaman içerisinde bir yerlerde sahne alacağız umarım. Oldukça eğlenceli olacağa benziyor. Myspace sayfamdan takip edilebilir…

Kayıtlarda kullandığın ekipmanlardan biraz bahseder misin? Birçok Vai-fanının hayalindeki bir sounda sahipsin ve bunları bildiğim kadarıyla nispeten oldukça mütevazı bir set ile elde ediyorsun.

Evet gerçekten oldukça ufak bir set upım var. Gitar olarak Ibanez’in RG450LTD modelini kullanıyorum. Üzerinde Dimarzio Evolution manyetikler var. Amfim ise Behringer’in AC-112 modeli. Onun dışında pedal olarak Robert Keeley’in modifiye ettiği DS-1 ve wah olarakta Bad Horsie kullanıyorum. Behringer lafını duyan bir çok kişi böyle bir tonun bu amfiden çıkabileceğine ilk başta inanamıyor ve benimde gerçekten bu tonu almak için yaptığım sihirli bir şey yok. Sanırım burada bir çok büyük gitar ustasının söylediği “ton parmaklardadır” olayı devreye giriyor.

Şu ana kadar gördüğüm kadarıyla sana en sık gelen eleştiri Steve VAI benzerliği oluyor. Bu konuya ben de katılmakla beraber, söz konusu kişi  4. albümünü çıkarmış 32 yaşındaki bir gitarist olmadığı için, bazen, gereksizce ve eleştiri sınırının ötesinde yorumlar da gelmiyor değil. Gerçi bunlar sadece yerli forumlarda oluyor, yurtdışındakilerde ise böyle pek bir şey anımsamıyorum. Bahsettiğim türdeki olumsuz veya en azından fazla Vai-vari olduğunun altını çizen eleştiriler hakkındaki düşüncelerin nelerdir?

Öncelikle herkesin düşüncesine ve beğenisine saygı duymak lazım ama eleştiri veya düşüncelerini söyleyen kişilerde onları karşı tarafa aktarırken, ortada olan durumları ve imkanları da değerlendirmeli ki yapıcı olsun. Eğer yapıcı olmak isteniyorsa tabii. Senin de söylediğin gibi şu an için ne 4. albümünü çıkarmış 32 yaşındaki bir gitaristim, ne de beni benzettikleri kişi gibi dünyanın en büyük müzik okullarından birinde eğitim gördüm. Belkide tüm bu sınırın ötesindeki yorumlar sırf adım Joe veya Steve olmadığı içindir. Kim bilir? Yine de sonuç olarak beğenip beğenmemek kişiye kalmış kimsenin kendi kişisel beğenisini değiştiremeyiz veya elinden alamayız. 



Gelecekte bir solo albüm yapmak gibi bir hayalin mutlaka vardır. Bu konuda altyapı çalışması mahiyetinde yaptığın şeyler var mı?

Yaptığım ve yapmakta olduğum besteler var. Halihazırda olan bazıları myspace adresimde yer alıyor. Tabiki albüm aşamasına gelene kadar neler olacağını şimdiden kestirmek zor.

Cevapların için teşekkürler Uğur. Bol şans ve başarılar diliyorum.


Tarafımdan yazılmış olan bu içerik YUXEXES Dergisi "Gitardaki Sarmaşık" Köşesinde yayımlanmıştır. İzin alınmaksızın ve/veya "TAM" kaynak gösterilmeksizin alıntılanması, kopyalanması durumunda derginin yayımcı şirketi gerekli her türlü yasal yaptırımlara başvurmaya yetkilidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar