Merhabalar Volkan, Gitardaki Sarmaşık’a hoş geldin. Bu tür birçok
röportajda tipik ilk soru "Bize biraz kendinden bahset" olur ya.
Sormaktan hoşlanmasam bile, kayıtlı bir veri olması açısından, kendinden biraz
bahsedebilirsen sevinirim. Volkan Yırtıcı kimdir ve “Yanlış Notalar” albümüne
kadar ne gibi işlerle uğraşmıştır?
Babamın eski bir müzisyen olması
küçük yaşlarda müziğe ilgi duymama neden oldu ve ciddi anlamda gitarı elime 13
yaşında aldım. Tabii o zamanlar gitar çalmanın bu kadar zor birşey olduğunu bilmiyordum.
Birçok genç gibi ben de önce bir süre klasik gitar eğitimi gördüm, daha sonra
elektro gitara geçtim ve çeşitli amatör gruplarda yer aldım.İlerleyen yaşlarda
klavye çalmaya ve bilgisayarla müzik yapmaya merak saldım ve bu konularda da
kendimi geliştirmeye çalıştım. Bu bana müzikal yaşantımda gerçekten çok büyük
yarar sağladı, özellikle aranjör ve besteci yönümü keşfetmeme yardımcı
oldu.Üniversite yıllarında ise çeşitli mekanlarda profesyonel olarak müzik
yapmaya başladım.Ardından bu işin mutfağında yer almak bana daha fazla cazip
geldiği için Ankara'da Detay Müzik stüdyosunu kurdum.Burada birçok grup ve
müzisyenle çalıştım onların kayıtlarını ve düzenlemelerini yaptım. Ankara'dan
müzik piyasasına giren ve bir çoğunuzun tanıdığı bu grupların ve müzisyenlerin
hemen hemen hepsiyle çalışmışımdır. Doğrusu bu çok ilginç bir deneyim benim
için, rock müzik dünyasında şu anda yer alan bu grupların amatör dönemlerinden
şu anki gelişimlerine kadar olan zamanı gözlemleme şansım oldu.
Bunun dışında özel kuruluşlara ve
televizyonlara jenerik ve reklam müzikleri hazırladım. Altında adım yazmasa da
hala TV lerde yayınlanan jenerik müziklerim var Bir de müzik geçmişimde benim için çok
enterasan bir çalışma var.Okul öncesi çocukların eğitimi için hazırlanan bir projeye
çocuk şarkıları bestedim.
Önceliğimizi “Yanlış Notalar”a verelim istersen. Bu albümün hayata
geliş hikayesini, fikir veya hayal halinden, elimizde tuttuğumuz CD haline
gelişinin öyküsü nedir?
Parçaların çoğunun oluşumu
aslında benim müzik yaşantım içerisinde zamana yayılmıştır. Bu albümde benim
10-12 yıl önce yaptığım şarkılarda, daha yakın zamanda yaptığım şarkılar da var.
Bu farklı zamanlarda yaptığım şarkıları farklı tarzlarda aranje edip projeyi
hayata geçirmeye karar verdiğimde bu fikirden ilk olarak Akın Bağcıoğlu (Davul)
ve Koray Ergünay 'a (Bas) bahsettim ve beraber çalışmaya karar verdik.
Albümde farklı tarzlardan oluşmuş
10 enstrümantal şarkı mevcut . Aslında hayata geçirmesi ve kaydetmesi oldukça
zor bir proje. Çünkü tarzlar farklı , kalabalık bir ekip, enstrumanizm ön
planda. Ayrıca şarkıların soundları birbirlerinden farklı olmalı ancak albümün
genel soundu bozulmamalı... Çözülmesi gerçekten çok zor sorulardı ama yaklaşık
2 yıl süren bir hazırlık ve kayıt sürecinin ardından Yanlış Notalar ortaya
çıktı.
“Yanlış Notalar”ın en belirgin üç özelliği var bana göre ve bu
konularda senin de görüşlerini almak isterim; Birincisi müzisyenlik açısından
üst seviyede olması…
Benim yaptığım müziğin içeriğini
özde basit melodilerin karmaşık armonilerle ve ritmik varyasyonlarla işlenmesi
diye özetleyebilirim.Bu anlamda enstrümanistlik ve çalımlar müzikleri hayata
geçirmede çok fazla önem kazanıyor. Bu projede yer alan müzisyenlerin hepsi de
enstrümanlarında oldukça iyi müzisyenler, gerçekten gönülden bağlandılar bu
albüme ve ben dahil bütün ekip yapabileceğimizin en iyisini ortaya koymaya
çalıştık.
İkincisi ise ciddi anlamda kaliteli ve dünya çapındaki prodüksiyonu…
Sanırım bunda hem senin yapımcılık yeteneğinin, hem de mastering işleminin
Kaliforniya’da The Plant Stüdyolarında, Joe Satriani ile çalışmalardan aşina
olduğumuz John Cuniberti tarafından yapılmasının katkısı yoğun?
Öncelikle şunu söylemeliyim,
söyledikleriniz beni çok onore etti ,teşekkür ederim.Bu albümün yapımı
sürecinde o kadar çok yoruldum ki artık sıra son işlem mastering e geldiğinde
benim gücüm bitmişti. Zaten teknik anlamda kayıdı ve miksi yapan kişinin
masteringi de yapması çok doğru değildir. John Cuniberti’nin bu projenin son
aşamasında devreye girmesi, masteringleri yapmayı kabul etmesi ve projeye adını
yazması bir büyük hayalin daha gerçekleşmesi oldu aslında. Metalica’nın bile
kayıt yaptığı bir stüdyoda Satriani’nin prodüktörü Volkan Yırtıcı-Yanlış
Notalar albümü ile uğraşıyor, ben hala inanamıyorum
Üçüncüsü ise zengin müzikal varyasyonlara sahip olması. “Karanlık
Beyaz” çok farklı bir çalışma genele göre. Ancak “Kara Kedi” veya “Yanlış
Notalar” da öyle… Sınıflandırma yapmak çok güç
Evet şarkıların tazlarında ciddi
farklılıklar var, bu benim bilinçli olarak yapmaya çalıştığım bir şeydi
aslında. Bunu şöyle de açıklayabilirim size; benzer duyguların farklı
şekillerde ifade edilmesi. Bir de bütün şarkıların birbirine benzediği
albümlere ben tahammül edemem, bunu kendi albümümde yapmamaya çalıştım fakat
biraz abartmış olabilirim.
Soldan sağa: Volkan, Koray Ergünay ve bendeniz
Albümdeki net etkine rağmen ki gitarlar, klavyeler sana ait. “Karanlık
Beyaz”daki “konuşma vokal” şeklinde bile olsa vokaller de sana ait. Elbetteki
besteler ve düzenlemeler de… Buna rağmen albümün en güçlü yanlarından birisi
tam bir grup albümü tadını taşıması… Sanıyorum tam olarak bunu amaçlamıştın,
değil mi?
Aslında Karanlık Beyaz da konuşma
dışında nakarat melodisini söyleyen etnik vokali pek belli olmasa da ben
yapıyorum..Hayır bunu şunun için söyleme gereği duydum, çoğu zaman insanlar
sesi, üzerindeki efekten dolayı insan sesi değilde klavye sesi olarak algılıyor
, benim sesim olduğunu öğrenince de şok geçiriyorlar . ) Ben bir solist ve bilgisayar seslerinden
yapılmış altyapı ile oluşan bir albüm değilde canlı grup soundunun olduğu ve
insan faktörünün yer aldığı bir çalışmayı tercih ettim. Ve bence en kötü
yapılmış canlı kayıt bile mükemmel bir sample altyapıdan daha gerçek ve
güzeldir. Ben bir müziği dinlerken belki de stüdyoculuktan gelen bir özellik
şunu düşünürüm, bunu kaydederken çalanlar neler hissetmiş ne zorluklar
yaşamışlar ve müziğe bu nasıl yansımış .. Bir de şöyle bir gerçek var ki bu
albümde farklı tarzlar da olsa asıl kökü rock ve rock müzikte canlı grup soundu
olmazsa olmazdır bence.
“Yanlış Notalar” için çok kaliteli genç müzisyenlerle çalışmışsın. Daha
önce köşemde ağırlama şerefine nail olduğum Koray Ergünay (Not:Selamlar
Asteğmenim, şafak kaç ;) )ve Akın Bağcıoğlu harikalar yaratmışlar.
Evet Koray ve Akın bu albümün
benimle beraber ana kadrosu.. Asteğmenimizin askerden dönmesine az kaldı, neyseki arasıra görüşme şansımız oluyor.
Akın ve Koray her ikiside enstrumanlarında gerçekten çok başarılı müzisyenler
ve bu albüme çok şey kattılar .Benim kadar ter döktüler , emek harcadılar ve
kendi solo projeleriymiş gibi ciddiye aldılar.Hatta bazı şarkılarda mükemmel
davul-bas geçişleri ve unisonları bularak müziklerin gücünü bir kat daha
arttırdılar. Koray’ın Kara Kedi’ye çaldığı bas , Akın’ın Yanlış Notalar’ daki
davulu çok konuşulacak diye düşünüyorum. Bu anlamda onların hakkını ödeyemem,
umarım en kısa zamanda onlarda solo projelerine girişirler ve ben de elimden
geleni onlar için yaparım.(Volkanın Notu:
Bakalım Koray’ın bazı planları var ama şimdilik sürpriz olsun)
Albümün başka bir bombası da “konuk müzisyenler”. Türkiye’nin önde
gelen elektrik gitarcılarından olan Süleyman Bağcıoğlu ve Türkiye’nin en önemli
müzisyenlerinden olan efsane gitarist Erkan Oğur gibi müzisyenleri ağırlamanın
albüme yansıması, sence nasıl oldu?
Elbette Süleyman Bağcıoğlu ve
Erkan Oğur ‘un bu albümde yer alması ve destek vermesi bizim için çok büyük bir
motivasyon ve sevinç kaynağı oldu. Süleyman Bağcıoğlu’nun "Güneşle Kol Kola"
şarkısının sonunda uzun bir gitar solosu var. Benim gitar çalımım biraz daha
yeni jenerasyon tarzda diyebilirim , şarkının öncesinde benim stilim ve
soundum, ardından Süleyman Abi’nin stili ve solosu mükemmel bir uyum oluşturdu
ve bu parçaya bambaşka bir renk kattı bence. Erkan Oğur gibi bir müzisyenin bu
projede yer alması ise benim ve diğer müzisyen dostlarım için çok büyük bir
mutluluk kaynağıdır. Albümün son şarkısı Karanlık Beyaz'da şarkının sonunda
Erkan Oğur'un yaklaşık 2 dakikalık bir gitar solosu var, bence özellikle
gitarcılar bu soloyu dinlemeli. Bu şarkıları bugüne değin benim kadar çok
dinleyen birisi yoktur , hala o soloyu dinlediğimde tüylerim diken diken
oluyor. Erkan Oğur albüme nokta koydu diyebilirim.
Albümün yurtiçi ve yurtdışı promosyonu için planlar mutlaka vardır. Bu
planların şu an ne durumda diyebilirsin? Yurtdışı için bu tarzlara yönelmiş
plak şirketleri ile herhangi bir görüşmen oldu mu?
Yurtdışı için bir promosyonumuz şu
an için yok ama önümüzdeki günlerde bu konuyu da gündeme getirmeyi düşünüyorum.
Şimdilik sadece yurtiçindeki promosyon çalışmaları devam ediyor. Önce Türkiye’
de kendi dinleyicimize Yanlş Notalar’ ı tanıtalım ve sevdirelim ondan sonra
yurdışına da açılırız )
Konserler ve canlı performanslar konusunda gelişmeler, netleşen
tarihler vs. söz konusu mu?
Sanırım önümüzdeki günlerde bir
kaç tv programında canlı performanslar ve röportajlar olacak ama şu an için
netleşen bir tarih yok. Konser biraz daha kapsamlı düşünülmesi gereken bir konu
Yanlış Notalar için. Çünkü bu albüm farklı tarzlardan ve soundlardan oluşuyor
,sahnede olması gereken müzisyen ve ekipman sayısı haliyle normal bir rock
grubuna göre daha fazla. Bu da organizasyon açısından konser verebilmeyi biraz
zorlaştırıyor ama en kısa zamanda bu albümü sahnede de çalmayı istiyorum.
Ekipmanlarından biraz bahsedebilir misin? Hem video klip çalışması
“Güneşle Kol Kola”da hem de albümün promo fotolarında göz kamaştırıcı bir
Ibanez jem7bsb görüyorum ;)
Beni eskiden tanıyanlar bilir,
bir dönem Ankara’da müzik mağazası da işlettim ve bu sayede birçok müzik
aletini test etme , kullanma ve çeşitli markalarda gitarlarla tanışma şasım
oldu..Buna rağmen şunu söyleyebilirim, en önemli ekipmanım yaklaşık 15 yıldır
bende olan ve gözüm gibi baktığım Charvel marka gitarımdır .Bunun yanında
Yanlış Notalar projesinde benim yaşlı emektara ek olarak bir Ibanez Jem7 ve bir
Fender Stratocaster kullandım.Gitar ekipmanları olarak da; Mesa-Boogie V- twin
Preampli , Marshall JCM 2000 kafa ve Marshall 1960 kabin , Morley Bad horsie
Wah pedal , TC Electronic fireworx efekt prosesör ve Boss overdrive kullandım.
Bir diğer vazgeçemiyeceğim
enstrumanım ise Ensoniq ZR 76 Keyboardumdur.
Seni müzisyenliğe ve gitaristliğe iten, eline gitar almanı sağlayan,
birkaç tane enstrümanı hakkıyla çalmaya provake eden, nihayetinde yıllar süren
bir albüm hazırlama sürecine sokan bazı isimler mutlaka vardır. Kimler veya
hangi gruplardı bunlar?
Bu sorunun cevabına üzülerek
şöyle başlamak istiyorum “maalesef eskisi kadar müzik dinleyemiyorum”.
Özellikle stüdyoculuk mesleğini seçtiğimden beri neredeyse bütün günüm müzikle
geçtiği için boş vakitlerimde müzik dinleyecek enerjim kalmıyor. Ancak elbette
benim gönlümde taht kurmuş gruplar ve müzisyenler vardır. Bunlara örnek vermem
gerekirse, şu an aklıma gelenler ; Pink Floyd, Toto, Simon Philips, Alan
Parsons, Sting, Mr Big, Frank Zappa, Steve Vai, Joe Satriani, Eddie Van Halen,
Gary Moore, Al Di Meola, John McLaughlin, Chick Corea, Pat Metheny ve tabii ki
Erkan Oğur.
Albümün yayımını takip eden çok kısa bir süre sonra başına gelmesine
kesin gözüyle bakabileceğimiz bir olgu, MP3 haline getirilip, paylaşılması(?)
olacak. MP3 ve paylaşımı(?) hakkındaki düşüncelerin nelerdir? Özellikle düşük
seviyeli mp3 formatlarının insan beğenilerine ve kulak zevkine
getirdiği/getireceği olumsuz etkileri ve korsan ürün olması sebebiyle başta
sana yaşatacağı maddi-manevi olumsuzluklar hakkındaki fikirlerini merak
ediyorum.
MP3 ve korsan paylaşım olayının
müzik sektörüne ve müzik üreten insanlara ne kadar zarar verdiğini, böyle
giderse de insanların MP3’ünü indirecek yeni üretilmiş bir albüm bile
bulamayacaklarını bir kere de benim söylememe gerek yok sanırım. Belki amatör
çalışmalarda kendini duyurmak ve insanların fikirlerini almak için MP3
paylaşımı yararlı bir durum olabilir ama sadece o kadar. Sorundaki ikinci bölüm
ise bir stüdyocuya bu konuda sorulabilecek en iyi soru.. Ne diyebilirim ki; 30
MB lık bir ses dosyasını alıyorsunuz 3 MB ta indiriyorsunuz , tiz frekanslar
yok oluyor baslar dağılıyor, ortada sound diye birşey kalmıyor.. Ve tabii ki
dinleyicinin kulağı, deforme olmuş orjinalinden neredeyse 10 kat daha düşük
kalitedeki bu bozuk seslere alışıyor , kulak zevki köreliyor.Stüdyolarda
insanlar günlerce boşuna mı sound yapabilmek için uğraşıyor? Ben stüdyomda
miksi bitirdikten sonra benden kayıdı MP3 formatında isteyen gruplara “ben bunu
yapamam, ben size olması gerektiği gibi vereyim siz bozmak istiyorsanız
kendiniz bozun” diyorum.
Korsan paylaşım konusuna
geçenlerde bir arkadaşımın söylediği ve benimde tamamen katıldığım bir tezi
eklemek istiyorum; Kişi orjinal albümü satın alarak edindiği zaman, müzikleri
daha dikkatli ve sindirerek dinliyor ama MP3 olarak korsan yolla edindiği zaman
umursamadan, kendini müziğe gerçekten vermeden ve kulak dolgunluğuyla
dinliyor.. Müziğin, insan zekasının ve ufkunun gelişimindeki önemini hepimiz
biliyoruz.Belki de tüketim çılgınlığı kültürünün bir ürünü olan MP3 paylaşımı
bu anlamda müziğin insana verebileceği şeyleri engelliyor.
Sorularım şimdilik bu kadar. Sana bu harika albüm için, uğruna bu kadar
kan,ter,emek ve gözyaşı dökerek sunduğun bu albüm için şahsi teşekkürlerimi
ileterek veda ediyorum. Eklemek istediklerin varsa ayrıca, bunun için de tam
sırası ;)
Beni köşenizde ağırladığınız ve
Yanlış Notalar albümünü tanıtmamıza fırsatı tanıdığınız için kendi adıma ve
projede emeği geçen diğer arkadaşlarım adına ben de sizlere teşekkür ederim.
Tarafımdan yazılmış olan bu içerik YUXEXES Dergisi "Gitardaki Sarmaşık" Köşesinde yayımlanmıştır. İzin alınmaksızın ve/veya "TAM" kaynak gösterilmeksizin alıntılanması, kopyalanması durumunda derginin yayımcı şirketi gerekli her türlü yasal yaptırımlara başvurmaya yetkilidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder