9/15/2011

Volkan YIRTICI Özel Röportajı (2008)




Merhabalar Volkan, Gitardaki Sarmaşık’a hoş geldin. Bu tür birçok röportajda tipik ilk soru "Bize biraz kendinden bahset" olur ya. Sormaktan hoşlanmasam bile, kayıtlı bir veri olması açısından, kendinden biraz bahsedebilirsen sevinirim. Volkan Yırtıcı kimdir ve “Yanlış Notalar” albümüne kadar ne gibi işlerle uğraşmıştır?

Babamın eski bir müzisyen olması küçük yaşlarda müziğe ilgi duymama neden oldu ve ciddi anlamda gitarı elime 13 yaşında aldım. Tabii o zamanlar gitar çalmanın bu kadar zor birşey olduğunu bilmiyordum. Birçok genç gibi ben de önce bir süre klasik gitar eğitimi gördüm, daha sonra elektro gitara geçtim ve çeşitli amatör gruplarda yer aldım.İlerleyen yaşlarda klavye çalmaya ve bilgisayarla müzik yapmaya merak saldım ve bu konularda da kendimi geliştirmeye çalıştım. Bu bana müzikal yaşantımda gerçekten çok büyük yarar sağladı, özellikle aranjör ve besteci yönümü keşfetmeme yardımcı oldu.Üniversite yıllarında ise çeşitli mekanlarda profesyonel olarak müzik yapmaya başladım.Ardından bu işin mutfağında yer almak bana daha fazla cazip geldiği için Ankara'da Detay Müzik stüdyosunu kurdum.Burada birçok grup ve müzisyenle çalıştım onların kayıtlarını ve düzenlemelerini yaptım. Ankara'dan müzik piyasasına giren ve bir çoğunuzun tanıdığı bu grupların ve müzisyenlerin hemen hemen hepsiyle çalışmışımdır. Doğrusu bu çok ilginç bir deneyim benim için, rock müzik dünyasında şu anda yer alan bu grupların amatör dönemlerinden şu anki gelişimlerine kadar olan zamanı gözlemleme şansım oldu.

Bunun dışında özel kuruluşlara ve televizyonlara jenerik ve reklam müzikleri hazırladım. Altında adım yazmasa da hala TV lerde yayınlanan jenerik müziklerim var   Bir de müzik geçmişimde benim için çok enterasan bir çalışma var.Okul öncesi çocukların eğitimi için hazırlanan bir projeye çocuk şarkıları bestedim.




Önceliğimizi “Yanlış Notalar”a verelim istersen. Bu albümün hayata geliş hikayesini, fikir veya hayal halinden, elimizde tuttuğumuz CD haline gelişinin öyküsü nedir?

Parçaların çoğunun oluşumu aslında benim müzik yaşantım içerisinde zamana yayılmıştır. Bu albümde benim 10-12 yıl önce yaptığım şarkılarda, daha yakın zamanda yaptığım şarkılar da var. Bu farklı zamanlarda yaptığım şarkıları farklı tarzlarda aranje edip projeyi hayata geçirmeye karar verdiğimde bu fikirden ilk olarak Akın Bağcıoğlu (Davul) ve Koray Ergünay 'a (Bas) bahsettim ve beraber çalışmaya karar verdik.

Albümde farklı tarzlardan oluşmuş 10 enstrümantal şarkı mevcut . Aslında hayata geçirmesi ve kaydetmesi oldukça zor bir proje. Çünkü tarzlar farklı , kalabalık bir ekip, enstrumanizm ön planda. Ayrıca şarkıların soundları birbirlerinden farklı olmalı ancak albümün genel soundu bozulmamalı... Çözülmesi gerçekten çok zor sorulardı ama yaklaşık 2 yıl süren bir hazırlık ve kayıt sürecinin ardından Yanlış Notalar ortaya çıktı. 



“Yanlış Notalar”ın en belirgin üç özelliği var bana göre ve bu konularda senin de görüşlerini almak isterim; Birincisi müzisyenlik açısından üst seviyede olması…

Benim yaptığım müziğin içeriğini özde basit melodilerin karmaşık armonilerle ve ritmik varyasyonlarla işlenmesi diye özetleyebilirim.Bu anlamda enstrümanistlik ve çalımlar müzikleri hayata geçirmede çok fazla önem kazanıyor. Bu projede yer alan müzisyenlerin hepsi de enstrümanlarında oldukça iyi müzisyenler, gerçekten gönülden bağlandılar bu albüme ve ben dahil bütün ekip yapabileceğimizin en iyisini ortaya koymaya çalıştık.



İkincisi ise ciddi anlamda kaliteli ve dünya çapındaki prodüksiyonu… Sanırım bunda hem senin yapımcılık yeteneğinin, hem de mastering işleminin Kaliforniya’da The Plant Stüdyolarında, Joe Satriani ile çalışmalardan aşina olduğumuz John Cuniberti tarafından yapılmasının katkısı yoğun?

Öncelikle şunu söylemeliyim, söyledikleriniz beni çok onore etti ,teşekkür ederim.Bu albümün yapımı sürecinde o kadar çok yoruldum ki artık sıra son işlem mastering e geldiğinde benim gücüm bitmişti. Zaten teknik anlamda kayıdı ve miksi yapan kişinin masteringi de yapması çok doğru değildir. John Cuniberti’nin bu projenin son aşamasında devreye girmesi, masteringleri yapmayı kabul etmesi ve projeye adını yazması bir büyük hayalin daha gerçekleşmesi oldu aslında. Metalica’nın bile kayıt yaptığı bir stüdyoda Satriani’nin prodüktörü Volkan Yırtıcı-Yanlış Notalar albümü ile uğraşıyor, ben hala inanamıyorum 

Üçüncüsü ise zengin müzikal varyasyonlara sahip olması. “Karanlık Beyaz” çok farklı bir çalışma genele göre. Ancak “Kara Kedi” veya “Yanlış Notalar” da öyle… Sınıflandırma yapmak çok güç 

Evet şarkıların tazlarında ciddi farklılıklar var, bu benim bilinçli olarak yapmaya çalıştığım bir şeydi aslında. Bunu şöyle de açıklayabilirim size; benzer duyguların farklı şekillerde ifade edilmesi. Bir de bütün şarkıların birbirine benzediği albümlere ben tahammül edemem, bunu kendi albümümde yapmamaya çalıştım fakat biraz abartmış olabilirim.

 Soldan sağa: Volkan, Koray Ergünay ve bendeniz

Albümdeki net etkine rağmen ki gitarlar, klavyeler sana ait. “Karanlık Beyaz”daki “konuşma vokal” şeklinde bile olsa vokaller de sana ait. Elbetteki besteler ve düzenlemeler de… Buna rağmen albümün en güçlü yanlarından birisi tam bir grup albümü tadını taşıması… Sanıyorum tam olarak bunu amaçlamıştın, değil mi?

Aslında Karanlık Beyaz da konuşma dışında nakarat melodisini söyleyen etnik vokali pek belli olmasa da ben yapıyorum..Hayır bunu şunun için söyleme gereği duydum, çoğu zaman insanlar sesi, üzerindeki efekten dolayı insan sesi değilde klavye sesi olarak algılıyor , benim sesim olduğunu öğrenince de şok geçiriyorlar .   ) Ben bir solist ve bilgisayar seslerinden yapılmış altyapı ile oluşan bir albüm değilde canlı grup soundunun olduğu ve insan faktörünün yer aldığı bir çalışmayı tercih ettim. Ve bence en kötü yapılmış canlı kayıt bile mükemmel bir sample altyapıdan daha gerçek ve güzeldir. Ben bir müziği dinlerken belki de stüdyoculuktan gelen bir özellik şunu düşünürüm, bunu kaydederken çalanlar neler hissetmiş ne zorluklar yaşamışlar ve müziğe bu nasıl yansımış .. Bir de şöyle bir gerçek var ki bu albümde farklı tarzlar da olsa asıl kökü rock ve rock müzikte canlı grup soundu olmazsa olmazdır bence.

“Yanlış Notalar” için çok kaliteli genç müzisyenlerle çalışmışsın. Daha önce köşemde ağırlama şerefine nail olduğum Koray Ergünay (Not:Selamlar Asteğmenim, şafak kaç ;) )ve Akın Bağcıoğlu harikalar yaratmışlar.

Evet Koray ve Akın bu albümün benimle beraber ana kadrosu.. Asteğmenimizin askerden dönmesine az kaldı, neyseki arasıra görüşme şansımız oluyor. Akın ve Koray her ikiside enstrumanlarında gerçekten çok başarılı müzisyenler ve bu albüme çok şey kattılar .Benim kadar ter döktüler , emek harcadılar ve kendi solo projeleriymiş gibi ciddiye aldılar.Hatta bazı şarkılarda mükemmel davul-bas geçişleri ve unisonları bularak müziklerin gücünü bir kat daha arttırdılar. Koray’ın Kara Kedi’ye çaldığı bas , Akın’ın Yanlış Notalar’ daki davulu çok konuşulacak diye düşünüyorum. Bu anlamda onların hakkını ödeyemem, umarım en kısa zamanda onlarda solo projelerine girişirler ve ben de elimden geleni onlar için yaparım.(Volkanın Notu: Bakalım Koray’ın bazı planları var ama şimdilik sürpriz olsun)

Albümün başka bir bombası da “konuk müzisyenler”. Türkiye’nin önde gelen elektrik gitarcılarından olan Süleyman Bağcıoğlu ve Türkiye’nin en önemli müzisyenlerinden olan efsane gitarist Erkan Oğur gibi müzisyenleri ağırlamanın albüme yansıması, sence nasıl oldu?

Elbette Süleyman Bağcıoğlu ve Erkan Oğur ‘un bu albümde yer alması ve destek vermesi bizim için çok büyük bir motivasyon ve sevinç kaynağı oldu. Süleyman Bağcıoğlu’nun "Güneşle Kol Kola" şarkısının sonunda uzun bir gitar solosu var. Benim gitar çalımım biraz daha yeni jenerasyon tarzda diyebilirim , şarkının öncesinde benim stilim ve soundum, ardından Süleyman Abi’nin stili ve solosu mükemmel bir uyum oluşturdu ve bu parçaya bambaşka bir renk kattı bence. Erkan Oğur gibi bir müzisyenin bu projede yer alması ise benim ve diğer müzisyen dostlarım için çok büyük bir mutluluk kaynağıdır. Albümün son şarkısı Karanlık Beyaz'da şarkının sonunda Erkan Oğur'un yaklaşık 2 dakikalık bir gitar solosu var, bence özellikle gitarcılar bu soloyu dinlemeli. Bu şarkıları bugüne değin benim kadar çok dinleyen birisi yoktur , hala o soloyu dinlediğimde tüylerim diken diken oluyor. Erkan Oğur albüme nokta koydu diyebilirim.


Albümün yurtiçi ve yurtdışı promosyonu için planlar mutlaka vardır. Bu planların şu an ne durumda diyebilirsin? Yurtdışı için bu tarzlara yönelmiş plak şirketleri ile herhangi bir görüşmen oldu mu?

Yurtdışı için bir promosyonumuz şu an için yok ama önümüzdeki günlerde bu konuyu da gündeme getirmeyi düşünüyorum. Şimdilik sadece yurtiçindeki promosyon çalışmaları devam ediyor. Önce Türkiye’ de kendi dinleyicimize Yanlş Notalar’ ı tanıtalım ve sevdirelim ondan sonra yurdışına da açılırız   )

Konserler ve canlı performanslar konusunda gelişmeler, netleşen tarihler vs. söz konusu mu?

Sanırım önümüzdeki günlerde bir kaç tv programında canlı performanslar ve röportajlar olacak ama şu an için netleşen bir tarih yok. Konser biraz daha kapsamlı düşünülmesi gereken bir konu Yanlış Notalar için. Çünkü bu albüm farklı tarzlardan ve soundlardan oluşuyor ,sahnede olması gereken müzisyen ve ekipman sayısı haliyle normal bir rock grubuna göre daha fazla. Bu da organizasyon açısından konser verebilmeyi biraz zorlaştırıyor ama en kısa zamanda bu albümü sahnede de çalmayı istiyorum. 



Ekipmanlarından biraz bahsedebilir misin? Hem video klip çalışması “Güneşle Kol Kola”da hem de albümün promo fotolarında göz kamaştırıcı bir Ibanez jem7bsb görüyorum ;)

Beni eskiden tanıyanlar bilir, bir dönem Ankara’da müzik mağazası da işlettim ve bu sayede birçok müzik aletini test etme , kullanma ve çeşitli markalarda gitarlarla tanışma şasım oldu..Buna rağmen şunu söyleyebilirim, en önemli ekipmanım yaklaşık 15 yıldır bende olan ve gözüm gibi baktığım Charvel marka gitarımdır .Bunun yanında Yanlış Notalar projesinde benim yaşlı emektara ek olarak bir Ibanez Jem7 ve bir Fender Stratocaster kullandım.Gitar ekipmanları olarak da; Mesa-Boogie V- twin Preampli , Marshall JCM 2000 kafa ve Marshall 1960 kabin , Morley Bad horsie Wah pedal , TC Electronic fireworx efekt prosesör ve Boss overdrive kullandım.

Bir diğer vazgeçemiyeceğim enstrumanım ise Ensoniq ZR 76 Keyboardumdur.

Seni müzisyenliğe ve gitaristliğe iten, eline gitar almanı sağlayan, birkaç tane enstrümanı hakkıyla çalmaya provake eden, nihayetinde yıllar süren bir albüm hazırlama sürecine sokan bazı isimler mutlaka vardır. Kimler veya hangi gruplardı bunlar?

Bu sorunun cevabına üzülerek şöyle başlamak istiyorum “maalesef eskisi kadar müzik dinleyemiyorum”. Özellikle stüdyoculuk mesleğini seçtiğimden beri neredeyse bütün günüm müzikle geçtiği için boş vakitlerimde müzik dinleyecek enerjim kalmıyor. Ancak elbette benim gönlümde taht kurmuş gruplar ve müzisyenler vardır. Bunlara örnek vermem gerekirse, şu an aklıma gelenler ; Pink Floyd, Toto, Simon Philips, Alan Parsons, Sting, Mr Big, Frank Zappa, Steve Vai, Joe Satriani, Eddie Van Halen, Gary Moore, Al Di Meola, John McLaughlin, Chick Corea, Pat Metheny ve tabii ki Erkan Oğur.



Albümün yayımını takip eden çok kısa bir süre sonra başına gelmesine kesin gözüyle bakabileceğimiz bir olgu, MP3 haline getirilip, paylaşılması(?) olacak. MP3 ve paylaşımı(?) hakkındaki düşüncelerin nelerdir? Özellikle düşük seviyeli mp3 formatlarının insan beğenilerine ve kulak zevkine getirdiği/getireceği olumsuz etkileri ve korsan ürün olması sebebiyle başta sana yaşatacağı maddi-manevi olumsuzluklar hakkındaki fikirlerini merak ediyorum.

MP3 ve korsan paylaşım olayının müzik sektörüne ve müzik üreten insanlara ne kadar zarar verdiğini, böyle giderse de insanların MP3’ünü indirecek yeni üretilmiş bir albüm bile bulamayacaklarını bir kere de benim söylememe gerek yok sanırım. Belki amatör çalışmalarda kendini duyurmak ve insanların fikirlerini almak için MP3 paylaşımı yararlı bir durum olabilir ama sadece o kadar. Sorundaki ikinci bölüm ise bir stüdyocuya bu konuda sorulabilecek en iyi soru.. Ne diyebilirim ki; 30 MB lık bir ses dosyasını alıyorsunuz 3 MB ta indiriyorsunuz , tiz frekanslar yok oluyor baslar dağılıyor, ortada sound diye birşey kalmıyor.. Ve tabii ki dinleyicinin kulağı, deforme olmuş orjinalinden neredeyse 10 kat daha düşük kalitedeki bu bozuk seslere alışıyor , kulak zevki köreliyor.Stüdyolarda insanlar günlerce boşuna mı sound yapabilmek için uğraşıyor? Ben stüdyomda miksi bitirdikten sonra benden kayıdı MP3 formatında isteyen gruplara “ben bunu yapamam, ben size olması gerektiği gibi vereyim siz bozmak istiyorsanız kendiniz bozun” diyorum.

Korsan paylaşım konusuna geçenlerde bir arkadaşımın söylediği ve benimde tamamen katıldığım bir tezi eklemek istiyorum; Kişi orjinal albümü satın alarak edindiği zaman, müzikleri daha dikkatli ve sindirerek dinliyor ama MP3 olarak korsan yolla edindiği zaman umursamadan, kendini müziğe gerçekten vermeden ve kulak dolgunluğuyla dinliyor.. Müziğin, insan zekasının ve ufkunun gelişimindeki önemini hepimiz biliyoruz.Belki de tüketim çılgınlığı kültürünün bir ürünü olan MP3 paylaşımı bu anlamda müziğin insana verebileceği şeyleri engelliyor.





Sorularım şimdilik bu kadar. Sana bu harika albüm için, uğruna bu kadar kan,ter,emek ve gözyaşı dökerek sunduğun bu albüm için şahsi teşekkürlerimi ileterek veda ediyorum. Eklemek istediklerin varsa ayrıca, bunun için de tam sırası ;)

Beni köşenizde ağırladığınız ve Yanlış Notalar albümünü tanıtmamıza fırsatı tanıdığınız için kendi adıma ve projede emeği geçen diğer arkadaşlarım adına ben de sizlere teşekkür ederim.

Tarafımdan yazılmış olan bu içerik YUXEXES Dergisi "Gitardaki Sarmaşık" Köşesinde yayımlanmıştır. İzin alınmaksızın ve/veya "TAM" kaynak gösterilmeksizin alıntılanması, kopyalanması durumunda derginin yayımcı şirketi gerekli her türlü yasal yaptırımlara başvurmaya yetkilidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar