Geçen ay köşemde ağırladığım
Fatih Yılmaz yapımı "Nova Custom F-1" için gösterdiğiniz güzel geri dönüşler için
çok teşekkür ederek başlamak istiyorum. “İyi” bir iş ortaya konduğunda böyle
güzel geri dönüşlerin olduğunu görmek gerçekten insana cesaret veriyor.
Böylelikle F-1 gibi işlerin birer “Devrim Arabası” haline dönmeyeceği
konusunda, bu işlere emeğini, zamanını, parasını, gönlünü koyanlara büyük
motivasyon kaynağı oluyor, bunu böylece bilin. Dahası geçen yazımda da
belirttiğim gibi bu işleri gereğince ciddiye alan, marangozlukla elektrikli
enstruman yapımcılığını karıştırmadan kendini geliştirmek için araştıran-okuyan
ve inovasyona inanarak günceli takip edenlere gerekli desteği vermekten çekinmeyin.
Bu destek önyargısız bir şekilde onların yapımı olan enstrumanları deneyerek,
beğenirsek bunları edinmek olabilir. Ancak imkan olmadığında sadece tek bir
teşekkür veya güzel bir çift söz bile bu “deli” insanlar için anlamlıdır.
Bu ay Gitarizm’de fi tarihinde
başladığımız bir yazı dizisinin başka bir halkası olacak ve elimizdeki
stratımızdan nasıl beş değil de yedi farklı ton alabileceğimizi öğreneceğiz.
Böylelikle Stratınızın tonal yelpazesi genişleyecek ve belki de kendi müzikal
açınız için oldukça faydalı bazı ek seslere sahip olacaksınız. Ayrıntılar az
sonra :)
Teşekkür listeme gelince; Bu ay
ilk sıra Salih Vezneli’nin. Bu sayıya yetiştiremedim ama onun alamet-i farikası
bir Telecaster şu an bende, ayrıntıları ise gelecek ay bu sayfalarda. Elbette Fatih
Yılmaz ve ekibini anmamak olmaz, F-1 gibi bir güzelliğe hayat
verdikleri ve “Türk Gitarına” olan bu derin tutkuları için. Ayrıca Gitarizm’in
dostları Ali Sungurlu, Ayşenur Ulupınar, Alper Tunalı ve gelecek aylarda
tanıtacağım muazzam “bazı” aletlere hayat veren Ertuğrul Yılmaz ile David
Bissoli’ye teşekkürlerimi sunuyorum.
Barış Ş. 19.04.2012
Strat Modifikasyonları : Bölüm 2 ; “7 Farklı Ton”
İyi bir Stratın tadına doyum olmaz!
Giriş
Modifikasyon canavarları buraya.
Ayrıca strat severleri ve elindeki Stratın tonal yelpazesini genişletmek
isteyenleri de buraya alalım. Gitarizm Köşesi’nde, bugüne kadar stratlarımızın
doğal tonunu nasıl geliştirebileceğimizi öğrendik, nasıl lehim yapılacağını,
nasıl manyetik değiştirileceğini de... Bu konudaki ilk uygulamamız da
gitarımızı, güvenli olmayan elektrik şebekelerinde kullanırken çarpılmamak için
bir “şok koruma modifikasyonu” oldu. Şimdi tonal bir mod yapalım. Bu mod bu tür
elektronik modların en eskilerinden biri ancak oldukça efektif bir mod. Bu
modun ilk uygulanmasını western swing gitaristi Eldon Shamblin’e mal edenler de
var, Bill Carson’a da ama ikisi de çok net değil. Ancak eski bir mod, orası
kesin. Hadisemizin temeli basit; elimizde 5 yönlü bir seçici anahtara sahip
olan bir strat, aşağıdaki beş farklı manyetiksel ton seçeneğine sahiptir;
5 Yönlü Seçici Konumu
|
Çalışan Manyetik
|
1.Konum
|
Köprü Manyetiği
|
2.Konum
|
Köprü + Orta Paralel
Bağlı
|
3.Konum
|
Orta Manyetik
|
4.Konum
|
Sap + Orta Paralel
Bağlı
|
5.Konum
|
Sap Manyetiği
|
Daha fazla kombinasyon imkanı sunan strat tipi seçici anahtarlar satışta yok. Olsa bile, bana göre, yedi veya 8 yönlü bir seçici, pratik uygulamalarda oldukça kullanışsız olurdu. Yukarıdaki tablodakine kıyasla çok daha farklı bağlantı imkanları sunan beş yönlü seçiciler de var; dört kutuplu olan modeller. Ancak onlarda da toplamda beş seçenek olduğundan seçtiğiniz yeni bir opsiyon için, eldeki birinden feragat etmek gerekiyor.
İşbu mod ile amacımız eldeki
standart strat manyetik kombinasyonlarından taviz vermeden, ufak bir anahtar
veya çek/it (push/pull) pot yardımıyla iki ilâve seçenek daha kazanmak.
Dikkat:İşin başında bazı noktaları belirleyelim.
Eğer gitarınızın garantisi varsa, bu yazıda bahsedeceğim bazı fikirler,
yöntemler ve alternatifler garantinizi yitirmenize yol açabilir. Ayrıca havya
ile yapmaya kalkışacağınız işlerde gerekli hassasiyeti ve saygıyı göstermeyecek
olursanız ciddi yaralanmalara, ev & işyeri kazalarına, yangınlara,
gitarınızda veya gitarınızın elektronik parçalarında kalıcı hasarlara yol
açabilirsiniz, bunu başlamadan önce adınız gibi bilin! Tüm bu işlerde tüm sorumluluk
okurlara aittir ve Sound Dergisi veya şahsım sorumlu tutulamaz. Ayrıca bahsi
geçecek modifikasyonlar çeşitli seviyelerde el becerisi gerektirebilir. Bunları
nizâmi yapamayacağınızı veya hiç yapamayacağınızı düşünüyorsanız gerekli
önlemleri mutlaka alın veya bırakın bileni yapsın. Ayrıca sakın “Bana bir şey
olmaz”, “İki Dakkalık işim var, bir de gözlük mü takayım” gibi mantık
yürütmeyin ve koruyucu gözlük, eldiven, maske gibi koruyucuları daima
kullanın!!
Havyacılar İş Başına
Gelelim bu modifikasyonu nasıl
hayata geçireceğimize. Öncelikle gerekenler;
- Havya
- Lehim Teli
- Ters Pens
- Bir adet SPDT, DPDT anahtar veya Çek/İt Pot
- Lehim Pompası
- Dremel
Eğer lehim yapmayı bilmiyorsanız sizi önce buraya alalım;
http://gitarizm-tr.blogspot.com/2011/12/manyetik-degistirme-ve-lehimlemede.html
http://gitarizm-tr.blogspot.com/2011/12/manyetik-degistirme-ve-lehimlemede.html
Bu iş için aslında aynı neticeye
ulaştırsa da iki yaklaşım var; herhangi bir manyetik seçimi için ya sap
manyetiğini işe katmak, ya da köprü manyetiğini. Tekrarlıyorum, ikisi de
tamamen aynı sonucu verir, birbirinden farklı değildir. Sap manyetiğini olaya
dahil edecek şekilde yaklaşırsanız manyetik seçici anahtarın 1. ve 2. konumda
bu modlar aktif hale gelir, köprü manyetiğini dahil ederseniz de 4. ve 5.
konumunda, tek fark o ve tercih sizin. Ben size iki şema vereceğim. Birinde sap
manyetiğini bir SPDT veya DPDT anahtarla nasıl bağlamanız gerektiğini,
diğerinde de bir çek/it pot ile köprü manyetiğini nasıl dahil edeceğinizi
gösteren. Hangisini seçeceğiniz size kalmış, seçim ipuçları ise her birinin yan
başlığında...
A) Modu Harici bir Anahtar ile Kullanmak
Bu benim siyah stratımda da
tercih ettiğim yöntemdi. Benim bunu seçmemdeki en önemli etmen çek/it tipi
potların, İngilizcesi “Taper” denen kullanım karakterini, özellikle strat ve
tele türevi bolca açık ses ile çalınan, volüm ve ton potlarıyla sık oynanan
gitarlarda çok sevmememdi. Sizin için mesele değilse onu da kullanabilirsiniz.
ŞEKİL 1 Benim canım Blackie'm ;)
Burada en kıl durum, pena
muhafazası üzerinde bu iş için doğru konumu bulmaktır. Genelde en uygun yer beş
yönlü seçicinin hemen üst tarafıdır, orada hem bu anahtarı yerleştirmek için
yeterince yer olur, hem de çok cins bir yer sayılmaz. Sayfadaki gitar
fotoğrafında (Şekil 1) kendi gitarım olan “Blackie” adlı stratımda bu anahtarı
nereye konumlandırdığım görülebilir. Uygun bir nokta belirledikten sonra
yapmanız gereken şey, pena muhafazasında anahtarın boynunun geçebileceği bir
delik açmak olacak. Bu işi en iyi Dremel ile açabilirsiniz. “Dremel ne ola ki?”
diyenleriniz için özet geçeyim; Dremel bir çeşit el matkabıdır ve aslında
cihazın markasıdır. Ancak başka markaların da o türde el cihazları var, almanız
elzem değil ancak çok faydalı bir cihazdır, zaman zaman hayat kurtarıcı bile
olabilir. Eğer meraklıysanız almayı düşünebilirsiniz. Yoksa bu cihaza sahip
birisinden yardım alın, temizce hallolsun iş.
İşte Dremel bu!
Deliği açıp, anahtarı pena
muhafazasına tutturduysanız sonraki aşama olan lehimlemeye geçebiliriz. Bu mod
için Şekil 2’deki şemaları kullanacağız. Piyasada bu iş için iki tür on/off
anahtar bulabilirsiniz; SPDT (Single
Pole/Double Throw) denen, tek kutuplu olan ve DPDT (Double Pole/Double Throw) denen iki kutuplusu. Aslında ikisine de
bağlama aynı şekilde yapılıyor ancak bir karışıklık olmasın diye hem SPDT
[Şekil 2(a)], hem de DPDT [Şekil 2(b)] tipi anahtarlar için de şema hazırladım.
Görselleri bunu okuduktan sonra incelerseniz aslında basit bir operasyon
olduğunu görebilirsiniz. Bu şemalarda da görebileceğiniz gibi, sap
manyetiğinden gelen ana sinyal kablosunun bağlandığı bacaktan ve volüm potuna giden terminalinden
birer bağlantıyı şemalarda görüldüğü gibi anahtarın ikinci ve üçüncü ayağına bağladığımızda
işimiz halloluyor.
Şekil 2(a) SPDT Şeması
Şekil 2(b) DPDT Şeması
B) Modu Çek/İt Pot ile Kullanmak
Bu tür bir pot seçiminin altında
esas itibariyle pena muhafazasını delmekten, genel anlamda ise gitarın
görünüşünü değiştirici bir hareketten kaçınmak yatar. Evet bazıları gitarları
orjinal görünümünün değişmesini hiç istemez. Ayrıca volüm potunu hızlı açıp
kapatarak farklı efektler (ing:swell) yapanlar için volüm potu ile sap ton potu
arasının bir anahtarla dolu olması çok da arzu edilen bir durum değildir. Bu
koşulda söz konusu modu bir çek/it pot ile de yapabiliriz. Bağlantıyı nasıl
yapacağımız Şekil 3’te gösterilmiştir. Burada manyetiklerden çıkan beyaz
kablolar, manyetiğin sinyal taşıyan canlı (ing: hot) ana kablolarıdır. Bu modda
yapılacak şey, şemada da açık olduğu üzere köprü manyetiğinin beyaz kablosunu,
çek/it potunun sağ orta bacağına, oradan bir kabloyu da köprü ana kablosunun normalde
lehimleneceği ana seçici üzerindeki yere lehimlemek. Sonrasında ise çek/it
potunun sağ alt bacağından bir kabloyu da, volüm potunun (şemadaki gibi) en sol
bacağına lehimleyerek modu bitiriyoruz.
Şekil 3 Çek - İt Pot Modu
Burada dikkat etmemiz gereken
şeyler konusunda aklıma gelen ilk şey özellikle DiMarzio’nun çek/it potlarında
başıma sık gelen bir hadise. Bu potlarda, pot yüzeyinde kaplı olan bir şey
yüzünden lehim yapmak çok zorlaşabilir. O yüzden pot yüzeyine (toprak hattı
gibi) lehim yapmadan önce, ufak bir
bölge için ince zımpara ile yüzeyi temizce aşındırırsanız daha kolay lehim
atabilirsiniz. Onun dışında şema gayet açık ve net, dolayısıyla bir sıkıntı
yaşayacağınızı ben tahmin etmiyorum. Sıkıntı yaşayacak olursanız veya “bu işler
bana göre değil, ustasına yaptırırım” diyorsanız İstanbul’da Fatih Yılmaz’a ulaşabilirsiniz.
Modifikasyonun Çalışma Prensibi, Sağladıkları ve Faydaları
Modu uyguladık, şimdi ne olacak?
Öncelikle modumuzun temel işlevi ilk yaklaşım için sap manyetiğini, ikinci
yaklaşım için ise köprü manyetiğini “ana seçici anahtar hangi pozisyonda olursa
olsun” işe dahil etmektir. Böylelikle ilk yaklaşım için;
5 Yönlü Seçici Konumu
|
Çalışan Manyetik (Mod aktif değil)
|
7 Ton Modu Devrede
|
1.Konum
|
Köprü Manyetiği
|
Köprü + Sap Paralel
Bağlı
|
2.Konum
|
Köprü + Orta
Paralel Bağlı
|
Tüm Manyetikler
Paralel Bağlı
|
3.Konum
|
Orta Manyetik
|
|
4.Konum
|
Sap + Orta Paralel
Bağlı
|
|
5.Konum
|
Sap Manyetiği
|
İkinci yaklaşım için ise;
5 Yönlü Seçici Konumu
|
Çalışan Manyetik (Mod aktif değil)
|
7 Ton Modu Devrede
|
1.Konum
|
Köprü Manyetiği
|
|
2.Konum
|
Köprü + Orta
Paralel Bağlı
|
|
3.Konum
|
Orta Manyetik
|
|
4.Konum
|
Sap + Orta Paralel
Bağlı
|
Tüm Manyetikler
Paralel Bağlı
|
5.Konum
|
Sap Manyetiği
|
Köprü + Sap Paralel
Bağlı
|
pozisyonlarına kavuşmuş olacağız.
Fazladan iki pozisyon daha ve elinizde hazır lehim setiniz varsa sadece 50
Kuruş gibi bir maliyete hem de :)
Ortaya nasıl bir ton çıktığını
merak ediyorsanız, “adamına göre” diye özetleyebilirim. Seveniniz olacağı gibi
“peehh, bu muymuş” diyeniniz de çıkabilir. Tüm manyetiklerin beraber çalıştığı
durumda ortaya, klasik köprü+orta konumuna kıyasla biraz daha temizce ve biraz
daha koyu renkli bir ton çıkmakta. Özellikle temiz ritim pasajları için hoş
gelebilir. Sap+Köprü seçeneği için ise salt köprü manyetiğine kıyasla, fazla cırtlaklığı
dengeleyen hoş ve kendine has bir tonu olduğunu söyleyebilirim. Teksas blues
türü şeylerde iyi gidiyor bana göre.
Gelecek sayıda görüşmek üzere...
Tarafımdan yazılmış olan bu içerik Sound Dergisindeki "Gitarizm" Köşesinde yayımlanmıştır. İzin alınmaksızın ve/veya "TAM" kaynak gösterilmeksizin alıntılanması, kopyalanması durumunda derginin yayımcı şirketi gerekli her türlü yasal yaptırımlara başvurmaya yetkilidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder