Elektrogitar Modifikasyonları 1 : Şok Koruma Modifikasyonu
Tüm modifikasyon meraklılarına
selamlar. Epey zaman önce sizlere nasıl lehim yapacağınız hakkında yazdığım
makaleye binaen ilk modifikasyon projemize başlayabiliriz. Eğer o yazıyı
kaçıranlarınız varsa ve nasıl lehim yapacağınızı, nelere gereksinim
duyacağınızı bilmiyorsanız o zaman size Sound dergisinin mayıs sayısını
edinmenizi önereceğim öncelikli olarak, ayrıntılar orada mevcut. Sizlere oldukça faydalı olabileceğine inandığım bir modifikasyon tanıtmak istiyorum. Bu yazı ile birlikte ilk modifikasyonumuzu yapmaya başlıyoruz ve kendimizi çarpılmalara, kaçaklara karşı güvence altına alıyoruz. Bu yazıya yaptığı gözden geçirme ve kontrol için, elektronik konusunda tanıdığım en “büyük” uzman olan Cemal Öztürk’e ne kadar teşekkür etsem az, onu da yazmadan geçmeyeceğim. Buradan İskoçya’ya selamlar olsun...
Şimdi biraz önbilgi vermek
istiyorum bu modifikasyon (kısaca “mod” kelimesini kullanacağım bundan sonra)
hakkında... En son olarak bundan birkaç ay önce, gazete ve televizyonlarımızda
bir kez daha bir gencimizin elektrogitardan çarpılarak hayatını kaybettiğini
gördük. Gerçekten çok üzücü bir olay ve ailesine sabır diliyorum merhumun,
zira kazanın kendisi bile yeterince kötü iken hem ölümün vasıtası olan cihazın
bizim hayatımızdaki rolünü, önemini, değerini, hem de bu olayın bir kısım
basınca sunuluş şeklini düşündüğümüzde durum daha da hoşlaşıyor. Ancak
esas itibariyle bu olaydan korunmak hiç de zor değil.
Korunmak için yapacağımız moddan
aşağıda bahsedeceğiz. Modun işlevini ise eğer işler yolunda gitmez ve akım olması
gerekenden büyük miktarda gelirse, gitaristin üzerinden geçecek akımı, ölümcül
olmayacak seviyelere çekerken, diğer yandan, normal koşullar altında hala köprü
veya tremoloyu topraklamaya devam edebilecek bir sistem olarak özetleyebilirim.
Yani amfi şasesinde var olabilecek yüksek voltaj durumu vuku bulursa,
mikrofonla temas anında devreyi gitaristin üzerinden tamamlanmasının yolunu
keseceğiz. Yaşanabilecek bir sorunda “V = I x R” denkliğinden hareketle, 220V’luk
bir voltaj söz konusu olduğunu var sayarsak, maruz kalacağınız akım 1miliamper,
voltaj ise 40V’lar seviyelerine seviyesine inecek, nihayetinde ölümcül etki
bertaraf edilmiş olacak. Ha, bu voltajı hissedebilmek yine olası ki böylelikle
sistemde kaçak olduğunu veya bir şeylerin doğru olmadığını anlayıp müzik
çaldığınız mekanın sorumlu personeline haber verme durumu bâki kalacak. Ancak göz
ardı edilmemesi şiddetle elzem bir konu var; bu modifikasyon “sadece” köprü
topraklaması yapan kablodan kaynaklı kazaları önleme yetisine sahiptir. Eğer
pot başlarınız, jack vidalama köşeleri gibi parçalar metal ise o noktalarda,
yine, güvenlikten söz edilemez ve bu tür topraklama devresine dahil olan
parçaların plastik olanlarla (örneğin metal pot başlarının stratlardaki gibi
plastik olanlarla) değiştirilmesi, nihai güvenliği arttıracak bir etmen olarak
düşünülmelidir.
Dikkat:İşin başında bazı noktaları belirleyelim.
Eğer gitarınızın garantisi varsa, bu yazıda bahsedeceğim bazı fikirler,
yöntemler ve alternatifler garantinizi yitirmenize yol açabilir. Ayrıca havya
ile yapmaya kalkışacağınız işlerde gerekli hassasiyeti ve saygıyı göstermeyecek
olursanız ciddi yaralanmalara, ev & işyeri kazalarına, yangınlara,
gitarınızda veya gitarınızın elektronik komponentlerinde kalıcı hasarlara yol
açabilirsiniz, bunu başlamadan önce adınız gibi bilin! Tüm bu işlerde tüm sorumluluk
okurlara aittir ve Sound Dergisi veya şahsım sorumlu tutulamaz. Ayrıca bahsi
geçecek modifikasyonlar çeşitli seviyelerde el becerisi gerektirebilir. Bunları
nizâmi yapamayacağınızı veya hiç yapamayacağınızı düşünüyorsanız gerekli
önlemleri mutlaka alın veya bırakın bileni yapsın. Ayrıca sakın “Bana bir şey
olmaz”, “İki dakkalık işim var, bir de gözlük mü takayım” gibi mantıklar ile hareket
etmeyin ve koruyucu gözlük, eldiven, maske gibi koruyucuları daima kullanın!!
Havyacılar İş Başına
Gelelim bu modifikasyonu nasıl
hayata geçireceğimize. Öncelikle gerekenler;
- Havya
- Lehim Teli
- Ters mantıklı pens (ne olduğu ve fotosu mayıs sayısında mevcut)
- Lehim Süngeri
- 220 K Ohm’luk direnç (Yalnız bu direnç kesinlikle 500V ve üzerine dayanabilecek bir direnç olmalı, bu çok önemli)
- 0.001mF (1nF)’lık kapasitör
- İzolasyon bandı veya sıcakla daralan makaron
Havyanın kullanım sıcaklığına
ulaşmasını beklerken yapacağımız şey basit. 220K’lık direncin ve 0,001mF’lık kapasitörün
bacaklarını Şekil 1’deki gibi birbirlerine doluyoruz. Yani teknik olarak
birbirlerine paralel olarak bağlamış oluyoruz. Ardından ters mantıklı pensle
kapasitör ve dirence yakın bir noktadan bu devreyi sabitleyerek uzun
bacaklarını lehimliyoruz.
Şekil 1: Bacakların Bağlanması
Boydan boya düzgün ve temiz bir lehim olmasına dikkat
etmek fena olmaz hani. Lehimi yaptıktan sonra bırakın iyi bir şekilde soğusun,
ayrıca gereğinden fazla lehime de boğmayın ve havya ucu veya sıcak ergiyik
lehim sıvısı ile uzun süre temas ettirmeyin ki komponentler fazla sıcaklık
yüzünden işlevlerini yitirmesinler. Aynısını diğer bacağa da uyguladıktan sonra
iyice soğumasını bekliyoruz bir süre daha. O bir kenarda soğurken karar vermiş
olmamız gereken bir şey var; bu zamazingoyu nereye takacağımız. İki genel
konumdan bahsedilebilir; ilki arka tremolo havuzundaki pençelere bağlı lehimi
sökerek oraya takmak, diğeri de yine o pençeden (veya sabit köprülü gitarların
köprüsüne bağlı olan telden) gelip volüm potuna bağlı olduğu teli, elektronik
sistem havuzunun içinde keserek araya konumlamak. Bana göre bu ikincisi daha
mantıklık ve işlevsel, ayrıca ilkinde tremolo yaylarının da sıkıntı yaratabilme
olasılığı da var. Dolayısıyla diğerinin üzerinde duracağım. Şimdi yapılacak
işlem basit, potların bulunduğu havuzu açıp köprü toprak bağlantısını buluyor
ve söküyoruz öncelikle.
Şekil 2: Modifikasyon Öncesi Durum
Bu mod öncesi içerideki manzara, kabaca, Şekil 2’de
görülmekte. Söktüğümüz kablonun ucundan, az evvel paralel bağladığımız
komponentlerin sığabileceği çapta aldığımız ve gerekli uzunlukta kesip
hazırladığımız makaronu geçiriyoruz. Tele geçmiş makaronu az sonra yapacağımız
lehim işinin hararetiyle zamanından önce daralmaması için biraz uzağa iteklemek
faydalı olacaktır. “Bu makaron da ne ola ki” diyenler için açıklayalım, sisteme
yerleştireceğimiz elemanların kısa devre yapmasını önlemek, dış etkenlere karşı
direncini arttırmak için izole etmek gerekli bir unsurdur. Bunun için en son
kertede ya bir elektrik bandıyla sarılarak, ya da bu makaronlarla izolasyon
sağlanır. Makaronlar ısıtıldığında iyice daralarak lehim yapılmış yüzeyi düzgün
ve nizami bir şekilde kapatan bir yapı sergilerler ve çeşitli çaplarda
satılmaktadır. Bu iş için komponentleri alırken elektronikçinize derdinizi
anlatın, o size uygun çapta bir makaron önerecektir. Neyse eğer her şey yolunda
gittiyse şu anki durumumuz şu olmalı; koruma elemanları lehimleri yapılmış ve
soğumuş bir şekilde hazır, volüm potundaki köprü toprağı temizce sökülmüş, aynı
tele makaron geçirilmiş ve iteklenmiş. Tamam mı, o vakit devam. Bacaklarından
bağladığımız koruma elemanlarının bir bacağını, önceden sökmüş olduğumuz köprü
toprağının ucuna sağlamca lehimliyoruz. Lehimi bitirdikten ve soğumasını
bekledikten sonra hafifçe çekiştirip kontrol edin, pıt diye kopmasın. Koparsa
düzgün oluncaya kadar devam. Ayrıca kontrol ederken halata asılır gibi de
asılmayın, hafif ama yeterli gerginlikte çekiştirmeniz kâfi. Akabinde köprü
toprağı kablosunun uzantısı halini almış elemanların diğer bacağını da volüm
potunun üzerine lehimliyor ve benzer bir kontrolü tekrarlıyoruz.
Şekil 3: Modifikasyon Sonrası Durum
Her şey
tamamsa (bkz. Şekil 3) evvelden lehim odağından uzağa iteklediğimiz makaronu “soğumuş”
koruma elemanlarının üzerine tam örtüşecek şekilde getiriyoruz ve bir çakmak
yardımıyla ısıtıyoruz. Böylelikle makaron sıkıca büzülerek elemanları koruyacak
şekilde kapatıyor açık yüzeyleri. Eğer makaron bulamadıysanız veya kullanmak
istemediyseniz kaplama işini izolasyon bandıyla da yapabilirsiniz, açıkta
bırakmayın da, önemli olan o. Eğer herşeyi tam yaptıysanız gitarı amfiye
bağladığınızda her şeyin eskisi gibi olduğunu görmeniz lazım. Yani elleriniz
gitarla temasta değilken gürültü duymanız, elinizi dokundurduğunuzda gürültünün
yok olması...
Kolay gelsin.
Türk gitar alemine bir katkımız olduysa affola!
Tarafımdan yazılmış olan bu içerik Sound Dergisindeki "Gitarizm" Köşesinde yayımlanmıştır. İzin alınmaksızın ve/veya "TAM" kaynak gösterilmeksizin alıntılanması, kopyalanması durumunda derginin yayımcı şirketi gerekli her türlü yasal yaptırımlara başvurmaya yetkilidir.
Tarafımdan yazılmış olan bu içerik Sound Dergisindeki "Gitarizm" Köşesinde yayımlanmıştır. İzin alınmaksızın ve/veya "TAM" kaynak gösterilmeksizin alıntılanması, kopyalanması durumunda derginin yayımcı şirketi gerekli her türlü yasal yaptırımlara başvurmaya yetkilidir.
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
YanıtlaSil