Bas Gitar Yapımcısı Jerzy Drozd Özel Röportajı (Koray Ergünay Tarafından Yapılmıştır)
(korayergunay (at) gmail.com; www.korayergunay.com)
Herkese merhaba! Bu ay yine bir bas gitar yapımcısı
konuğum olacak; İspanya’dan Jerzy Drozd... Jerzy Drozd dizaynı bas gitarlar, ilk
kez 1998-99 yılı “Guitar Buyer’s Guide” dergisinde dikkatimi çekmişti. Burada
özellikle gözüme çarpan enstrüman, üstte perdeli 24 perde, altta perdesiz 36 perde
uzunluğunda 5’er telli, çift saplı bir bas gitardı. Daha sonra, Sequel™ ve
Legend™ gibi modellerin yanı sıra, Yves Carbonne için yaptığı çok telliler,
ayrıca ünlü İspanyol basçı Carles Benavent için olan dizaynı Barcelona™ serisi
hakkında bilgi sahibi oldum. Barcelona serisinin, 2011 NAMM fuarında ödül
aldığını da belirtmek isterim. Jerzy Drozd’un başka bir özelliği de, bas gitar
ayarları, yapımı gibi konularda yazılı ve görsel kaynaklar oluşturması.
Kendisinin de aşağıda bahsettiği gibi, bu konuda yeni çalışmaları da bulunuyor.
Web sitesinden “Jerzy Drozd Bass Guitar Designer’s Toolkit” ve “The
Ultimate to the Perfect Bass Setup” çalışmalarına ulaşabilirsiniz. İşte
Jerzy ile yaptığım kısa ama yoğun görüşmeden aldığım notlar...
Jerzy Drozd
Koray: Jerzy, Sound dergisi bas gitar günlüklerine hoş geldin.
Öncelikle bas gitara olan ilgin nasıl başladı, enstrüman yapımına nasıl girdin
bizlerle paylaşır mısın? “Jerzy Drozd Bas Gitarları” iş olarak nasıl ortaya
çıktı ve gelişti?
Jerzy: Bu uzuuun ve oldukça komik bir hikaye aslında!!!
Çocukluğumdan beri el becerisi gerektiren işlerde yetenekliydim, model uçak
yapmaya bayılırdım mesela... 16 yaşımda genel anlamda müziği keşfetmeye başladım
ve enstrüman çalmaya karar verdim. Abim bana bas gitar çalmamı söyledi; ne de
olsa sadece 4 teli vardı, öğrenmesi ve çalması kolaydı yani! Ben de babama
gidip bir bas gitar almasını isteyince, hevesimin çabuk geçeceğini ve birkaç ay
sonra bası bir köşeye atacağımı söyleyerek beni geri çevirdi. Ben de kendi bas
gitarımı kendim yapmaya karar verdim.
Tabii ki enstrüman yapımı konusunda o
zamana kadar hiçbir tecrübem yoktu. Ben de klavye üzerinde perdelerin doğru
pozisyonlara nasıl yerleştirileceğini anlatan bir kitap, ayrıca bas katalogları
ve fotoğraflarla işe başladım. Böylece ilk bas gitarımı tamamen kendim dizayn
ettim ve ürettim. O basla bir süre çaldım, sonra bir gün birisi gelip bas
gitarı satın almak istediğini söyleyince ben de kabul edip sattım ve hemen
ikinci bas projesine başladım. Tabii ki, ikinci bas tamamlandığında kalitede
ciddi bir ilerleme söz konusu olmuştu! Ardından ikinci bası da sattım. Bu
şekilde birkaç tane daha bas yaptım, hem de aynı anda bas gitar çalmaya devam
ettim. 26 yaşındayken bas gitar yapımını iş olarak sürdürebileceğimi gördüm ve
“Jerzy Drozd Basları” adıyla, o günden bugüne dek faaliyetini devam ettiren
kendi şirketimi kurdum.

