Bas Gitar Yapımcısı Jerzy Drozd Özel Röportajı (Koray Ergünay Tarafından Yapılmıştır)
(korayergunay (at) gmail.com; www.korayergunay.com)
Herkese merhaba! Bu ay yine bir bas gitar yapımcısı
konuğum olacak; İspanya’dan Jerzy Drozd... Jerzy Drozd dizaynı bas gitarlar, ilk
kez 1998-99 yılı “Guitar Buyer’s Guide” dergisinde dikkatimi çekmişti. Burada
özellikle gözüme çarpan enstrüman, üstte perdeli 24 perde, altta perdesiz 36 perde
uzunluğunda 5’er telli, çift saplı bir bas gitardı. Daha sonra, Sequel™ ve
Legend™ gibi modellerin yanı sıra, Yves Carbonne için yaptığı çok telliler,
ayrıca ünlü İspanyol basçı Carles Benavent için olan dizaynı Barcelona™ serisi
hakkında bilgi sahibi oldum. Barcelona serisinin, 2011 NAMM fuarında ödül
aldığını da belirtmek isterim. Jerzy Drozd’un başka bir özelliği de, bas gitar
ayarları, yapımı gibi konularda yazılı ve görsel kaynaklar oluşturması.
Kendisinin de aşağıda bahsettiği gibi, bu konuda yeni çalışmaları da bulunuyor.
Web sitesinden “Jerzy Drozd Bass Guitar Designer’s Toolkit” ve “The
Ultimate to the Perfect Bass Setup” çalışmalarına ulaşabilirsiniz. İşte
Jerzy ile yaptığım kısa ama yoğun görüşmeden aldığım notlar...
Jerzy Drozd
Koray: Jerzy, Sound dergisi bas gitar günlüklerine hoş geldin.
Öncelikle bas gitara olan ilgin nasıl başladı, enstrüman yapımına nasıl girdin
bizlerle paylaşır mısın? “Jerzy Drozd Bas Gitarları” iş olarak nasıl ortaya
çıktı ve gelişti?
Jerzy: Bu uzuuun ve oldukça komik bir hikaye aslında!!!
Çocukluğumdan beri el becerisi gerektiren işlerde yetenekliydim, model uçak
yapmaya bayılırdım mesela... 16 yaşımda genel anlamda müziği keşfetmeye başladım
ve enstrüman çalmaya karar verdim. Abim bana bas gitar çalmamı söyledi; ne de
olsa sadece 4 teli vardı, öğrenmesi ve çalması kolaydı yani! Ben de babama
gidip bir bas gitar almasını isteyince, hevesimin çabuk geçeceğini ve birkaç ay
sonra bası bir köşeye atacağımı söyleyerek beni geri çevirdi. Ben de kendi bas
gitarımı kendim yapmaya karar verdim.
Tabii ki enstrüman yapımı konusunda o
zamana kadar hiçbir tecrübem yoktu. Ben de klavye üzerinde perdelerin doğru
pozisyonlara nasıl yerleştirileceğini anlatan bir kitap, ayrıca bas katalogları
ve fotoğraflarla işe başladım. Böylece ilk bas gitarımı tamamen kendim dizayn
ettim ve ürettim. O basla bir süre çaldım, sonra bir gün birisi gelip bas
gitarı satın almak istediğini söyleyince ben de kabul edip sattım ve hemen
ikinci bas projesine başladım. Tabii ki, ikinci bas tamamlandığında kalitede
ciddi bir ilerleme söz konusu olmuştu! Ardından ikinci bası da sattım. Bu
şekilde birkaç tane daha bas yaptım, hem de aynı anda bas gitar çalmaya devam
ettim. 26 yaşındayken bas gitar yapımını iş olarak sürdürebileceğimi gördüm ve
“Jerzy Drozd Basları” adıyla, o günden bugüne dek faaliyetini devam ettiren
kendi şirketimi kurdum.
Koray:
Peki, Jerzy Drozd bas gitarlarında hedeflediğin tarz ve tavrı genel olarak
özetleyebilir misin? Enstrüman yapımcısı olarak hedeflediğin, peşinde koştuğun
özellikler nelerdir?
Jerzy:
Bunu tek kelimeyle farklılık olarak söyleyebilirim. Tasarımlarda kendi özgülük
ve özgünlük benim için çok önemli. Dışarıdan öyle görünmese bile, yapım
konusunda bilinen yaklaşımları kullanmadığımı da söylemek isterim. Mükemmel
sounda ulaşmak için sürekli bir arayış içerisindeyim, bir yapımcı olarak da her
yeni enstrümanda gelişimim devam ediyor ve edecek. İşimle ilgili çok olumlu olduğunu düşündüğüm
bir tavır ise, bas gitaristlerin yorum ve eleştirilerine gerçekten açık
olmaktır. Egomu düşük tutup çalıştığım kişinin istek ve beklentilerini doğru
analiz etmeye çalışırım. Böylece her zaman daha iyi enstrümanlar ortaya
çıkar. Ayrıca tasarımlarda farklılıklar
oluşturmayı, bir şeyleri değiştirerek denemeler yapmayı da özellikle severim. Böylece
enstrümandan ses ve tını üretimi üstüne düşüncelerimi test etmiş oluyorum.
Koray:
Jerzy Drozd bas gitarları, modeler ve
özellikler hakkında internet sitesi ve kataloglarda ayrıntılı bilgi yer alıyor. Ben
özellikle yarı akustik Legend™ ile ilgili sormak
istiyorum. Bu
modelin yapısını ve soundunu nasıl tarif edersin?
Jerzy:
Temel düşünce olarak Legend™, standart bas gitarın
sınırlarını geliştirmek amacında olan müzisyenler için bir konsept enstrümanı
olarak tasarlandı. Ayrıca bölmeli gövde tasarımı, piezo manyetik, hatta
istendiğinde MIDI
çeviricisi eklenebilmesi, bu bakış açısının sonucu. Legend™
modelinin soundunu, tüm tınılar için olduğu gibi, sözcüklerle tarif etmek zor.
Sıcak, ancak yüksek frekansları da zengin ve dengeli, akustik enstrüman
dokunuşunda bir bas Legend™. Enstrüman dizaynı ve
standart manyetik- piezo çıkışı istediğiniz şekilde birleştirebilmeniz
sayesinde üç boyutlu, hacimli, çok
zengin bir sound elde edebiliyorsunuz.
5 String Excellency
9 String Soul
Legend™
gibi özel bir enstrümanın geliştirilme süreci aslında bir süreklilik
gösteriyor. Hala, özellikle de enstrümancının tavır, tuşe ve beklentilerine
göre değişiklikler ve modifikasyonlar yapıyorum. Ünlü basçı Yves Carbonne ile
yakın bir çalışma ortaklığımız var (www.yvescarbonne.com).
Biliyorsun, kendisi benim yaptığım 10 ve 12 telli Legend baslarını kullanıyor
(Resim). Bu enstrümanlarla sound konusundaki bakış açım ve teorilerimi de
doğrulama imkanı buluyorum. Sound ve üretimi ile ilgili düşüncelerimi bir kitap
haline getirme çalışmalarım da devam ediyor. Bu konudaki yaklaşımlarımı, yılın
ilerleyen aylarda www.electricbasssecrets.com
web sitesinden ulaşabileceğiniz "The Alchemy of Sound" kitabında
ayrıntılı olarak açıklıyorum.
Koray:
Dikkatimi çeken başka bir nokta ise, yaptığın bas gitarlarda sıklıkla yine
kendi dizaynın olan JeDXS single coil ve JeDXD double coil manyetiklerini
kullanıyorsun. Bu manyetiklerin tonlarının, standart seramik ya da alnico
mıktanıslı manyetiklerden daha farklı olduğunu biliyoruz. Bas gitarlarla
birlikte manyetik de dizayn etme ihtiyacı nasıl ortaya çıktı ve neden neodymium
mıknatıs tercih ettin?
Jerzy:
Neodymium mıknatıs tercihimin nedeni, yaptığım denemelerde benim kafamdaki
sounda en yakın sonucu vermiş olması. Ayrıca yeni ton arayışlarıma seramik ya da
alnico mıknatıslardan daha iyi yanıt vermesi. Sonuçta her mıknatısın kendine
özgü olumlu yönleri ve kısıtlılıkları var. Neodymium mıknatıslarla doğru sonuç
almak için, alnico mıknatıslarla daha farklı manyetik yapım yaklaşımları
uygulamak zorundasınız. Manyetik üretiminde neodymiumun çok popüler olmamasının
nedenlerinden birisinin de görece daha pahalı olması diye düşünüyorum. Kendi
manyetiklerimde doğru tınıyı alabilmek için iki yıla yakın bir prototip
oluşturma ve deneme süreci geçirdim. Yine de hala yeni varyasyonlar ve
tınıların peşindeyim. Şu ara üçüncü jenerasyon manyetiklerimin üzerinde
çalışıyorum.
Koray:
Son yıllarda özel yapım baslar oldukça yaygınlaştı, ayrıca karbon elyafı,
grafit gibi nem ve sıcaklık toleransı ağaca gore daha iyi olan bazı material,
bas gitar yapımında artan sıklıkta kullanılmaya başladı. Senin bu gelişmelerle
ilgili düşüncelerin nelerdir?
Jerzy:
Evet, çeşitli kompozit malzemenin ilk kez bas gitar yapımında kullanılmasından
bu yana herhalde 20 yılı aşkın süre geçmiştir. Benim düşüncem ise, bu
malzemelerin hiçbirisinin tonal olarak ağaca yaklaşmadığı şeklinde. Ben de
geçen yıllarda, sap stabilizasyonu amacıyla karbon elyafı kullandım ama
sonradan vazgeçtim. Açıkçası genel olarak ne performans ne de stabilite
konusunda ağaçlara net bir üstünlüklerinin olmadığını düşünüyorum.
Koray:
Jerzy, vakit ayırdığın için çok teşekkürler. Son olarak Sound dergisi
okuyucularına kapanışta neler söylemek istersin?
Jerzy:
Öncelikle bu fırsatı sağladığın ve bas gitar ve yapım süreçleri ile ilgili
vizyonumu okuyuculara iletme imkanı verdiğin için teşekkür ederim. Bence enstrüman
yapımcılarının her zaman mükemmelin peşinde olması gerek. Ayrıca enstrüman
yapım sanatının yapılan enstrümanları alıp kullanan, onlara ses veren kişilerden
ayrı olamayacağı; kendi tavrı ve tuşesine sahip enstrümancıların bir yapımcı
için çok önemli bir değer olduğunun da altını çizmek isterim.
www.jerzydrozdbasses.com
Not: Koray Ergünay tarafından Sound Dergisi Nisan 2011 sayısı, "Bas Gitar Günlükleri" Köşesi için yapılmıştır. İzin alınmak ve tam kaynak gösterilmeksizin kullanılması, alıntılanması yasaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder